Riksdagen

Val av Riksdagsledamöter från Västra Götalands län (västra valkretsen)

Alla  som är 18 år och svenska medborgare har rösträtt.
 349 riksdagsledamöter skall väljas. Vi i Vänsterpartiet vill så klart att de flesta av dem ska bil Vänsterpartister.

Om personröster

Vi har ett system för personröster som gör att väljarna kan favorisera någon annan till förstahandsval än vad företagarföreningarna i valdistrikten beslutat om. Vänsterpartiet har inte varit för ett personvalsystems införande. Det är förmodligen därför det är mycket ovanligt att vänsterpartister har egna personvalskampanjer.

Kryssa

Du kan personrösta genom att sätta ett kryss för den kandidat du helst vill ska bli vald. Du kan inte personrösta på fler än en eller någon annan kandidat än de som står nedan.Om du inte kryssar räknas inte automatiskt första namnet som kryssat. Vem som blir vald bestäms av antal kryss.

Sverige är indelat i valkretsar som var och en har valsedlar med listor från alla partier som ställer upp.

Vänsterpartiets kandidater och ledamöter

Wiwi

Efter förra valet 2010 kom 1 Vänsterpartist in i rixdagen det var samma person som partiet valt att stå högst på listan även i årets val. Det var Wiwi-Anne Johansson från Mölndal. På listan finns två från Vänsterpartiet i Lysekil. Jessica Södergren på sjunde plats och Håkan Smedja artonde plats. Håkan finns på listans nedre del som brukar kallas att man inte är på valbar plats. Ett kryss på Håkan gör honom säket glad men det påverkar inte valet så mycket. Ett kryss på Jessika kan lyfta henne till en högre plats på listan men knappast skicka henne till riksdagen. Men det är inte betydelselöst för framtida val att ha fått många kryss.

Riksdags Listan 2014 Vänsterpartiet

Västra Götalands län (västra valkretsen)

1. Wiwi-Anne Johansson, Mölndal
  2. Hamza Demir, Partille