Skaftö tomter och bostäder. Behövs fler söndersprängda bergsnallar?

På tisdagen deltog Jessica Södergren, Håkan Smedja, Kurt Hagel, Bernt Säll och undertecknad i en vandring och översiktstur på Skaftös alla klaimagera och planerade bostadsområden. Vi besökte också den tilltänkta platsen för ett nytt SPA. Vi guidades av skaftöborna Thomas Falk, Susanne Baden och Wennergren. Med på turen var också Leif Ahl och Yngve Berlin från Kp.

Det var en nyttig och intressant tur där vi fick lära känna Skaftö på ett närmare sätt, det som slog mig var ju att det råder inte brist på tomter på ön. Massor av redan prospekterade tomter står osålda. Flera redan byggda lägenheter och hus är också osålda. Och att i det läget spränga sönder hela utsiktsberget i Fiskebäckskil för 100-150 nya bostäder. Jag tycker att det här projektet borde läggas i en byrålåda för framtiden. Vad gäller SPA bygget mellan Stockevik och Grundsund tycker jag helt bör stoppas. Det finns ett SPA Gullmarsstrand och ännu ett i Bokenäs. Ännu ett SPA torde göra att lönsamheten bör ifrågasättas. I planen för detta finns också orosmoment att man i planen vill dela projektet i två fastigheter, varvid frågan dyker upp är det fler bostäder man vill bygga? Platsen det planeras ligga på är också synnerligen olämplig i öns finaste ströv och rekreationsområden.

Nästa steg är nu ett stormöte ikväll i Grundsunds folkets hus. Där kommer vår KS ersättare Jessica Södergren att delta.

fortsättning i denna soppa lär komma.

/Marthin

You may also like...